Όταν ακούμε μιλάμε για γήρανση του κυττάρου, το μυαλό τρέχει αμέσως σε εικόνες από ακτίνες UV, κρέμες ηλιακές, ρυτίδες … και η πρώτη συσχέτιση είναι ότι η φοβισμένη ρίζα είναι ελεύθερη.

Λιγότερο γνωστή, ωστόσο, είναι μια διαφορετική διαδικασία γήρανσης των κυττάρων, που συνδέεται με τα σάκχαρα και συσχετίζεται έντονα με τα τρόφιμα: η λεγόμενη γλυκοζυλίωση. Ένας μηχανισμός επιβλαβής που επιταχύνει τη γήρανση των κυττάρων και σχετίζεται με την εμφάνιση πολλών διαταραχών και ασθενειών, αλλά μπορεί να καταπολεμηθεί ή να αποφευχθεί με μια σωστή υγιεινή τροφή.

Η γλυκοζυλίωση είναι μια διαδικασία μετουσίωσης πρωτεϊνών και λιπιδίων (λιπών) που κυκλοφορούν στο αίμα για να δουλέψουν απλά σάκχαρα (γλυκόζη, φρουκτόζη) που θα συνδυαστούν μέσω μιας σειράς αντιδράσεων στις πρωτεΐνες και τα λιπίδια, καθιστώντας τις άχρηστες. Με μια πολύ απλοποιημένη εικόνα θα μπορούσαμε να πούμε ότι τους «καραμελοποιούν», αλλάζοντας έτσι τη δομή και τη λειτουργία τους.

Ο μηχανισμός χωρίζεται σε περισσότερα στάδια: στην κορυφή θα δημιουργήσετε ενώσεις που είναι ακόμα αναστρέψιμες και ονομάζονται βάσεις του Schiff. Για να δουλέψουμε χωρίς ρίζες, αυτές υφίστανται αλλαγές όπως οδηγούν στο σχηματισμό των λεγόμενων προϊόντων AGE (Advanced Glycosilated End products) end of glycation Advanced, τα οποία είναι αντίθετα μη αναστρέψιμα.

Γιατί εμφανίζεται η γλυκοζυλίωση;

Η γλυκοζυλίωση συμβαίνει σε κάποιο βαθμό αυθόρμητα στο σώμα και επιτρέπει σε ορισμένα μόρια γλυκοποιημένα να εκτελούν ορισμένες λειτουργίες, το σώμα των προϊόντων παράγεται με τρόπο πολύ αργό και ελεγχόμενο.

Όταν, ωστόσο, η ποσότητα σακχάρου στο αίμα είναι υψηλή, για παράδειγμα σε περίπτωση υπεργλυκαιμίας, διαβήτη ή όταν παίρνετε μεγάλη ποσότητα σακχάρων, η γλυκοζυλίωση εμφανίζεται σε ανεξέλεγκτο και οδηγεί στο σχηματισμό AGE το οποίο σε μεγάλες ποσότητες είναι τοξικό και επιταχύνει ακριβώς τη γήρανση του οργανισμού.

Μπορώ επίσης να καταναλώσω ΗΛΙΚΙΑ με φαγητό;

Ναι, πολλά τρόφιμα περιέχουν AGE που αυξάνουν την επεξεργασία ή ορισμένες μεθόδους μαγειρέματος που χρησιμοποιούνται πολύ. Αυτή η πρόσθετη ποσότητα ζάχαρης που παίρνουμε με τη δύναμη, είναι ένα πιο σοβαρό πρόβλημα που συνδέεται με το στυλ φαγητού σήμερα.

Μέσω ορισμένων μεθόδων μαγειρέματος σε υψηλές θερμοκρασίες πρόκειται να δημιουργήσουν προϊόντα γλυκοζυλίωσης που έχουν ήδη προχωρήσει σε τρόφιμα, για παράδειγμα μέσω του μαγειρέματος στο πλέγμα, στο πιάτο, στο τηγάνισμα και στο φούρνο. Στη συνέχεια, το AGE λαμβάνονται με την παροχή ρεύματος.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η γλυκοζυλίωση στο σώμα;

Το AGE επιταχύνει τη διαδικασία γήρανσης του οργανισμού αλλάζοντας τη λειτουργία των πρωτεϊνών και των λιπιδίων σε διαφορετικούς τύπους ιστών. Έτσι, για παράδειγμα, στα αγγειακά οδηγούν σε σκλήρυνση και απώλεια ελαστικότητας των αιμοφόρων αγγείων, ευνοώντας την αθηροσκληρωτική δυναμική, στις αρθρώσεις τονίζουν τις φλεγμονώδεις διεργασίες, στο μάτι προκαλούν απώλεια ελαστικότητας του φακού ( καταρράκτης).

Με την αλλαγή του κολλαγόνου, της πιο διαδεδομένης πρωτεΐνης στο σώμα, υπάρχει μια επιβλαβή δράση κατά εγκάρσιο τρόπο σε όλους τους ιστούς στους οποίους περιέχεται, από τους σκελετικούς μύες, στους χόνδρους και τους τένοντες στο δέρμα, όπου για παράδειγμα μια απώλεια τόνου και ελαστικότητας οδηγούν στην εμφάνιση ρυτίδων.

Πώς μπορούμε να μειώσουμε στο ελάχιστο αυτές τις διαδικασίες;

Για να μειώσουμε στο ελάχιστο τη γλυκοζυλίωση και να διατηρήσουμε το σώμα μας από μια γήρανση νωρίτερα μπορείτε αναλάβετε δράση σε τρία μέτωπα: για να περιορίσετε την πρόσληψη σακχάρων, ειδικά εκλεπτυσμένη, μειώνοντας στο ελάχιστο την πρόσληψη του AGE με διατροφή και ευνοούν τα αντιοξειδωτικά τρόφιμα για τη μείωση της επίδρασης των ελεύθερων ριζών γλυκοποιημένα μόρια εμποδίζοντας έτσι να μετατραπούν σε τελικά προϊόντα γλυκοζυλίωσης.

Μειώστε τα σάκχαρα

Η γλυκοζυλίωση είναι ανάλογη με την ποσότητα σακχάρων, ιδιαίτερα απλή, όπως η γλυκόζη, που εισάγεται με την παροχή ρεύματος. Πολύ υψηλότερο είναι το ποσοστό σακχάρου στο αίμα, τόσο υψηλότερη είναι η πιθανότητα να ενεργοποιήσετε μηχανισμούς γλυκοζυλίωσης.

Είναι επίσης απαραίτητο να προσπαθήσουμε επίσης να καταπολεμήσουμε και να αποτρέψουμε αποτελεσματικά μια κατάσταση υπεργλυκαιμίας και, στη συνέχεια, να προσπαθήσουμε να καταπολεμήσουμε τους παράγοντες κινδύνου που μπορούν να οδηγήσουν στην εμφάνιση του ίδιου.

Μειώστε την πρόσληψη AGE με τη διατροφή σας

Αν και δεν είναι σε θέση να εξαλείψει εντελώς την υπόθεση του AGE μέσω του τροφοδοτικού, μπορεί να μειώσει σημαντικά την ποσότητα των προϊόντων που έχει γλυκοποιηθεί χάρη σε ορισμένα πλεονεκτήματα:

  • Δώστε προτεραιότητα στο μαγείρεμα σε χαμηλότερες θερμοκρασίες, όπως το μαγείρεμα στον ατμό, σε υγρό και βρασμένο ή κοκκινιστό και φούρνο, αλλά χωρίς λειτουργία ψησίματος, μάλλον στο ψήσιμο, το ψήσιμο ή το τηγάνισμα των τροφίμων.
  • Στην περίπτωση του βοδινού κρέατος, για παράδειγμα, έχετε μια προπόνηση 3 φορές χαμηλότερη από τα προϊόντα που έχουν γλυκοποιηθεί επιλέγοντας μια περιοχή σε υγρή μορφή σε σύγκριση με το ψήσιμο στη σχάρα.

Προτίμηση για περικοπές άπαχου κρέατος σε σύγκριση με λίπος κρέατος ή λίπος δέρματος (για παράδειγμα, το δέρμα του κοτόπουλου που έχει ψηθεί έχει πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε AGE λόγω του συνδυασμού λίπους και μεθόδου μαγειρέματος). Γενικά, είναι προτιμότερο να μειωθεί η κατανάλωση κρέατος υπέρ λαχανικών, φρούτων και οσπρίων.

μειώστε στο ελάχιστο ή αποφύγετε την πρόσληψη προϊόντων κατασκευασμένων οποιουδήποτε τύπου και προϊόντων από τον φούρνο προσυσκευασμένο, στον οποίο προστίθεται το AGE με τρόπο τεχνητό για να αυξήσει την ένταση της γεύσης. Προτιμώντας τους υδατάνθρακες λιγότερο επεξεργασμένους (ολοκληρώματα).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *